- "שמע, יש לי רעיון לאפליקציה אדירה. אבל אני לא יכול לספר עליה..." - "הרעיון שלי יעשה מיליארדים. אמממ... אבל אם אני מגלה לך מה זה אני אצטרך להרוג אותך..." - "עוד כמה חודשים כשהמוצר יהיה מוכן, אני סוף סוף אוכל לספר עליו לעולם" חשבתי לפתוח חוות שרתים לשירותי ענן. אבל אל תגלי, אה? אני מקדיש המון זמן לקרוא על כל הסטארטאפים החדשים שנפתחו, ללמוד לקחים מיזמים שהצליחו בגדול, אלו שנכשלו, ואלו שבדרך. ויש לי דבר אחד לומר לאלו שיוצא להם מהפה אחד מהמשפטים שלמעלה: "פחחחחחחח. הצחקתם אותי." אבל מכיוון שבארצנו הקטנטונת, אומת הסטארטאפים, המנהג המגונה הזה נפוץ מאד, אז במקום ללגלג אני אשמח לספר למה לדעת חכמים (וגם לדעתי) שמירת הרעיון שלכם בסוד, רק תרחיק אתכם מההצלחה, ועלולה לעכב אתכם ולבזבז לכם זמן, אנרגיה, ובמקרה הגרוע גם כסף שלכם או של משקיעים. נתחיל לרגע מהסוף: אם יש לכם רעיון לאפליקציה, לסטארטאפ, או לפרויקט חברתי - כדאי שכמה שיותר מהר, תספרו עליו לכל מי שאתם יכולים. לחברים, לקולגות, למשפחה שלכם (כולל הסבתא), לנהג מונית, למרצה באוניברסיטה, למוכר סנדוויצ'ים, למשקיעים וללקוחות פוטנציאלים, וכאלו שבטוח לא ישקיעו גם. הוא יודע על מה הוא מדבר. מתוך startupquote.com למה? יש המון סיבות לכך: - אם מדובר במוצר שאמור להיות לקהל הרחב (נגיד אפליקציה), אתם צריכים לשמוע ממנו פידבק, ועדיף לשמוע שאף אחד לא רוצה להשתמש במוצר שלכם עכשיו, לפני שאיבדתם שנה מהחיים שלכם לפתח אותו. אם כולם מתלהבים מצד שני (ולא רק החברים שלכם), אז תקבלו זריקת מוטיבציה. - אם מדובר במשקיעים - הם בדרך כלל גם ככה לא יתלהבו מהרעיון שלכם. אבל אם יתלהבו, אולי ירצו להשקיע בו, אז למה לא לספר להם? אתם חוששים שהם יספרו את זה ליזמים אחרים? עברו לסעיף הבא. - ספרו ליזמים אחרים. מפחדים שיגנבו לכם את הרעיון? כנראה שלא הבנתם מה זה להיות יזם. הוא עסוק 18 שעות ביום לבנות את הרעיון שלו. אתם חושבים שיש לו אפילו 5 דקות להשקיע בלגנוב את הרעיון שלכם? הצחקתם אותו, הרי הוא בטוח ששלו הולך לכבוש את העולם. מצד שני, אתם יכולים לקבל משוב מדהים מיזמים - הם יספרו לכם על רעיונות דומים שתוכלו ללמוד מהם, או על הרעיון הזה בדיוק שלכם שכבר עובד עליו צוות שנה בסיליקון וואלי, או על לקחים אחרים שהם למדו ואיך אפשר ליישם אותם על הרעיון שלכם. - ספרו לעובדים בחברות גדולות. שם הם כל כך איטיים, שאפילו היו רוצים לגנוב את הרעיון שלך, עד שהם יקבלו אישור מההנהלה, אתה כבר בדרך לאקזיט שלך. שאל את חבר שלך שעובד במייקרוסופט מה קרה עם ההצעה שלו לשפר את התוכנה שם שהציע לבוס, והוא יספר לך מה הקצב של חברה גדולה... - לקוחות פוטנציאליים - להם הכי חשוב לספר. איך תדע אם הם מוכנים לשלם בשביל המוצר/שירות שאתה רוצה לפתח? אם תגלה אצלם חוסר עניין, תחסוך לך הרבה זמן. מה שכן, הם בדרך יספרו לך מה דווקא כן חסר להם, ואולי תוכל לעשות את זה עבורם? - מה עוד תרוויח? כל פעם שתספר על הרעיון, אתה תשפר את היכולת שלך לספר את ה"סיפור מעלית" שלך טוב יותר, קצר יותר, קולע יותר. תראה מה אנשים מבינים במה שאתה מספר, ומה הם לא מבינים. ואל תחשוב שהסיפור שאתה מספר לאמא שלך שונה ממה שתצטרך לספר למשקיע שלך. שניהם רוצים לראות שאתה יכול לתאר את הרעיון בפשטות. אתה תבין יותר טוב עבור מי הסיפור שלך סקסי, מה מתוך רשימת הפיצ'רים מעניין ומה פחות חשוב, ותוכל לדעת מה להתחיל לבנות. - ולבסוף, הדבר שיזמים מתחילים שונאים לשמוע, אבל הוא כל כך נכון - הרעיון שלך לא שווה כל כך הרבה. למעשה, כמעט לכל הישראלים יש רעיונות מטורפים, מדהימים ומוצלחים. ליישם אותו, זה החלק ששווה באמת. לכן, אל תדאג שהרעיון שלך יופץ, תדאג להיות זה שמיישם אותו בכל הכוח. הרבה מהאנשים שתספרו להם יחשבו שהרעיון דבילי. אבל כל הרעיונות הגאוניים התחילו ככה. כל עוד יש כמה שמבינים אתכם, ויכולים להתחבר לסיפור - אתם בדרך הנכונה. אלא אם אתם מפתחים מוצר לשב"כ, תפסיקו עם השושואיזם. אתם מפסידים. // ליאור פרנקל

Your email was successfully saved