סטארטאפ, או בעברית: "חברת הזנק". מה זה בכלל?

אנחנו כל הזמן משתמשים במילה הזו, מכירים אנשים שעובדים בכזה, שמענו על כאלו שמכרו את זה בהמון כסף, וחלקינו אפילו מקימים אחד. אפילו סיפרו לנו שאנחנו חיים באומה של כאלו, ועדיין, רובינו לא ממש בטוחים מה זה בדיוק. בסדרה של פוסטים קצרים, אני אנסה להשיב על השאלה - "מה זה בכלל סטארטאפ?".

אבל לפני שמגיעים לתשובות עצמן, חייבים להבין משהו בסיסי ועדיין לא טריוויאלי: סטארטאפ זה לא עסק רגיל.

הרבה זמן טעו לחשוב שסטארטאפ זה פשוט דגם מוקטן של עסק רגיל. ואז אם אתה רוצה להקים ולנהל אחד, אתה צריך לעשות כל מה שמי שמקים עסק עושה. בוגרי סטנפורד ודומיהם שסיימו תואר יוקרתי במנהל עסקים, הקימו סטארטאפים וניהלו אותם עם השיטות שלמדו שם, ושוב ושוב נכחו שהמתודות שהם מכירים לא ממש עובדות, והסטארטאפים שלהם נכשלים. כדי להסביר את ההבדל הבסיסי בין סטארטאפ לעסק רגיל נביא דוגמא:

נגיד שאני רוצה לפתוח גלידריה. בעולם קיימות גלידריות הרבה מאד שנים אז אני יודע מה צריך לעשות בגדול.
לשכור נדל"ן, לייצר בעצמך או לקנות ממישהו גלידות טעימות, להשיג כמה עובדים, לעצב מותג, לשווק את הגלידריה, לתת לה מחיר יקר או זול לפי הביקוש וההיצע בסביבה; הלקוחות של הגלידריה הם אנשים מכל הסוגים שמתחשק להם גלידה, צריך לדעת איך למצב את הגלידריה כשונה מהמתחרות בסביבה, וכו׳ וכו׳. ניסיון בניהול עסקים, בשיווק, וטעם טוב בגלידה יגדילו את הסיכוי של הגלידריה שלי להצליח.
אני גם יודע לתכנן את המודל העסקי של הגלידריה. ההוצאות הן - השכר לעובדים, שכר-דירה, ארנונה, חשמל, מים, הוצאות שיווק, קניית הגלידה, וכדומה. ההכנסות - המממ... כדורי גלידה שמכרתי. אני יודע שאנשים מוכנים לשלם על גלידה, ואני יודע כמה בערך הם מוכנים לשלם. אני יודע שבקיץ תהיה לי עונה חזקה, ובחורף חלשה. בקיצור, הכל ידוע, אפשר לשבת לכתוב תוכנית עסקית, להזיז את התחת ולפתוח גלידריה.

MON088002 (צילום: visualphotos.com)

אבל בסטארטאפ? ההיפך הגמור.

נגיד שנמאס לך לעמוד בפקקים עם האוטו והחלטת לפתור את הבעיה הזו.
אז יש לך מלא רעיונות לסטארטאפים:
- רמזורים חכמים שידווחו על פקקי תנועה לסמארטפונים במכוניות
- שלטי תאורה גדולים בדרכים שיכתבו דרך איפה כדאי לנסוע
- מערכת מרכזית שעוקבת אחרי GPS שמותקן במכוניות כדי להבין איפה יש פקקים
- שימוש בחכמת ההמונים כדי לדווח איפה יש פקקים לאחרים

MON136007 (צילום: visualphotos.com)

עכשיו אתה בוחר באחד הרעיונות, אבל עוד אין לך באמת מושג מהי הטכנולוגיה המושלמת כדי לבצע את הרעיון. אתה יודע שיש סיכוי שאולי זה לא יעבוד ותצטרך לנסות את אחד הרעיונות האחרים. אתה גם לא בטוח מי ירצה להשתמש בזה, אם בכלל, האם הוא יהיה מוכן לשלם על זה, אם בכלל, כמה עובדים תצטרך כדי לממש את הטכנולוגיה הזו, או איך לשווק את הפתרון שלך; אתה גם לא יודע אם יש לך מתחרים ומי הם, איך הם הולכים לפתור את אותה הבעיה; אין לך מושג מה יהיו ההכנסות ומתי הן יתחילו, מה ההוצאות.... כמה כסף אתה צריך לגייס כדי לפתור את הבעיה הזו, והאם תצליח לגייס את הכסף הזה...
בקיצור אוסף ענק של סימני שאלה.

סטארטאפ בדרך כלל מנסה לפתור בעיה שעוד לא פתרו, או לפתור בדרך חדשנית משהו שפתרו בדרך גרועה (השלטים באיילון שאומרים לך אם יש עומס בנמיר), ולכן כמעט שום דבר לא ידוע מראש - לא מיהם בדיוק הלקוחות, לא מהו המודל העסקי, לא מהו הפתרון המושלם וכו׳.
זו גם הסיבה שסיכויי ההצלחה של סטארטפ הם כל כך נמוכים, יש הרבה איפה לפול.
אז אין ספק שאם אתה רוצה להתעשר, עדיף לך לפתוח גלידריה. או רשת של גלידריות. יאמי.

לסיכום, סטארטאפ זה לא דגם מוקטן של עסק (ולכן סטארטאפ גם אי אפשר ולא כדאי לנהל בשיטות שמלמדים ב-MBA - אבל זה כבר סיפור אחר).
אז מה זה כן?
בפוסט הבא נביא את אחת ההגדרות המוצלחות לעניין הזה. Stay Tuned.

// ליאור פרנקל

Your email was successfully saved