בחלק א׳ הבנו למה סטארטאפ זה לא דגם מוקטן של עסק רגיל.

אז מה זה כן - חברה שנמכרת במיליארדים? צוות קטן שעובד מהבית? רעיון חדשני?
מכיוון שאנחנו חיים באומת הסטארטאפים, המילה הזו נכנסה לסלנג ואיבדה מזמן את המשמעות המקורית שלה. אם תשאלו יזמים או אפילו משקיעים, שכביכול אמורים להבין מה זה היצור הזה, גם הם יתבלבלו. בסופו של דבר תשארו עם הרבה וריאציות שלא מסבירות מה זה בדיוק. חלק יאמרו שזו חברה שמנסה לפתור בעיה שעוד לא פתרו, או לפתור בעיה שפתרו אבל בדרך חדשה; או יאמרו שזו חברה קטנה שרוצה להימכר בעתיד לחברה יותר גדולה; או יאמרו שסטארטאפ זה רעיון למוצר חדש שיכול להתפשט במהירות... וכהנה וכהנה.

MKP04210 (צילום: visualphotos.com)

בעיניי ההגדרה המוצלחת ביותר היא זו של סטיב בלנק, מי שהוביל כמה סטארטאפים בחיים שלו (בלשון המעטה), חלקם נכשלו, חלקם הצליחו עד הנפקה בבורסה; הוא גם יודע ואוהב ללמד על סטארטאפים (למשל בסטנפורד, ברקלי וקולומביה) ואפילו כתב את האנציקלופדיה של הסטארטאפים. אז הנה (אני משאיר את זה באנגלית בשביל להיות נאמן להגדרה):

"Startup is a temporary organization, designed to search for a repeatable and scalable business model"

רגע, מה?

נתחיל מזה שזה לא דומה למה שאנחנו רגילים לחשוב עליו כסטארטאפ. איפה החברה הקטנה? איפה המוצר החדשני? והכי חשוב - איפה המיליונים?!

ועכשיו נלך צעד צעד ונבין למה זו הגדרה מעולה.

Startup is a temporary organization

סטארטאפ הוא ארגון שזמנו קצוב. המטרה של סטארטאפ היא לא להיות סטארטאפ, אלא להפוך להיות חברה מצליחה. אז זה בעצם ארגון זמני שאו שיהפוך להיות חברה או שלא.
במקרה האופטימי הארגון הזה יבין מיהם הלקוחות שלו, מהו מודל ההכנסות שלו, ואפילו ירוויח כסף. ברגע שהוא כזה, הוא כבר הופך להיות חברה רגילה. כי כמו שהסברנו בחלק א׳ - עסק רגיל הוא זה שיודע את הדברים הללו, לעומת סטארטאפ שאין לו מושג. פייפאל הוא לא סטארטאפ, הוא כבר חברה. וכך גם גוגל ופייסבוק ושאר הסטארטאפים שהבינו את התשובות לשאלות האלו.

במקרה היותר סביר, הארגון הזה יסיים את התקציב שלו, לפני שהספיק לברר את כל סימני השאלה כמו: מי בכלל רוצה להשתמש במוצר שלך? או איך עושים מזה כסף?
במקרה המאד נדיר (אם כי הכי מתוקשר), הארגון הזה יכול להיקנות על ידי חברה אמיתית, עוד לפני שהספיק להגיע לתשובות, רק משום שיש לו הרבה פוטנציאל למצוא תשובות ממש מצוינות. קוראים לזה אקזיט, וזה למשל המקרה של אינסטאגרם, שנמכרה לפייסבוק עוד לפני שהספיקה להרוויח דולר אחד.

...designed to search for ...

ומה סטארטאפ אמור לעשות כדי להפוך להיות חברה מצליחה? להשיג לקוחות? לבנות מוצר? לא. קודם כל הוא אמור לחפש משהו... אבל מה בדיוק הוא מחפש?

A repeatable and scalable business model

קודם כל סטארטאפ מחפש משהו שאפשר לחזור עליו. מוצר, שירות, דרכי שיווק, שלא עובדים פעם אחת, כמו גימיק, אלא יעבדו שוב ושוב ושוב. למשל Draw Something, האפליקציה שכולנו אהבנו, היא לא סטארטאפ - היא סתם אפליקציה שבאה, עשתה רעש, ונעלמה. היא אמנם נקנתה על ידי זינגה ב-180 מיליון דולר, אבל מאחר ולא היה שם שום מודל עסקי, ובטח לא משהו שיכול לחזור על עצמו יותר מגימיק של משחק אחד, זינגה סגרה אותה ממש לא מזמן. יש כאלו שעדיין יקראו לזה סטארטאפ, אני לא, ולו משום שזה מעודד אנשים לרצות לייצר משהו רק כדי לעשות אקזיט.

899631 (צילום: visualphotos.com)

סטארטאפ גם מחפש משהו סקיילבילי - שאפשר להגדיל אותו בקלות יחסית. למשל אפליקציה זה דבר מאד סקיילבילי, כי אם מישהו אהב אותה ומוכן לשלם בעדה דולר, והיא נמצאת בחנות האפליקציות, מחר יכולים גם להוריד אותה מיליון אנשים, והסטארטאפ ירוויח מיליון דולר. מה שבטוח כדי להגדיל את המוצר או את השירות, אסור שככל שהוא גדל אני אפסיד יותר ויותר כסף, כי אז רוב הסיכויים שלי הם לסגור את הבאסטה. (גם כאן יש יוצאי דופן כמו טוויטר, שככל שהם גדלים ההוצאות שלהם גדלות, ועדיין הם נחשבים לסטארטאפ מוצלח).

והכי חשוב - סטארטאפ נועד לחפש מודל עסקי. זו המטרה שלו. להבין איך מגיעות ההכנסות, איך ההוצאות, מיהם הלקוחות, ולהתחיל לתת ערך אמיתי ולהרוויח כסף.
מהו בדיוק המודל העסקי הזה, ואיך מחפשים אותו? נמשיך בפוסט הבא...

// ליאור פרנקל

Your email was successfully saved